کسانی پای کار بیایند و حقیقت را نسبت به شبهات فضای مجازی روشن کنند
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۵۵۳۳
سعید جلیلی در همایش شهید دیالمه که به مناسبت سالروز هفت تیر برگزار شد گفت: کسانی این توفیق را دارند که حیاتشان به نام خدا، برای خدا و با استعانت مطالب از خدا در مسیر الهی و بر مبنای شریعت خداست، به همه ماتعلیم داده شده است «اللهم بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا» از خدا بخواهیم روز و شبمان را مبارک قرار دهد آنات و لحظات ما برای خدا، در راه خدا و به نام خدا باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته وی ممکن است کسی یک عمر بسیار طولانی داشته باشد و نتواند از آن بهره لازم را ببرد و درمقابل یک جوان ۲۷ساله یک حیات طیبه داشته باشد. قرآن بیان می فرماید که حیاتطیبه دو مولفه اصلی دارد، ایمان و عملصالح اگر این دو در حیات انسان جمع شود نتیجه این زندگی به شهادت قران یک حیات طیبه، دوست داشتنی و مبارک خواهد بود، شهید دیالمه این توفیق را داشت که با تمام وجود ایمان و عمل صالح را در حیات خود بروز دهد
جلیلی ادامه داد: از الزمات ایمان، عمل به حکم خداست. ایمان درجات مختلف و الزاماتی دارد از آزمون های ایمان این است که درون بزنگاه ها اگر اختلافی پیش آمد حکم خدا را حاکم قرار دهید، ایمان باید امتداد یابد و عمل صالح یعنی عملی که بر مبنای ایمان شکل گیرد
سنگاندازی شیاطین دربرابر حیاتطیبهاگر نسل ما توفیق داشت با انقلاب اسلامی شکل گرفت و این انقلاب حرفی را در دنیا مطرح و دعوت خدا و پیامبر را اجابت کرد، این حیات با دیگر زندگیها که در دنیا شکل میگیرد، متفاوت است. مرحوم علامه طباطبایی میفرماید حیات طیبه مربوط به حیات دنیاست و با ایمان و عملصالح شکل می گیرد که متفاوت با زندگی عادیست، این حیات نیاز به تبیین، مرزبانی و مراقبت دارد. از همان روزهای ابتدای انقلاب حرکت هایی شکل گرفت برای مقابله با این حرکت تا نگذارد نهال انقلاب اسلامی شکل بگیرد و تنومند بشود. برای شیاطین مهمتر از ترور و جنگ این است که ملتی از مسیری که دارد منصرف یا منحرف شود و برای این، یک حرکت به اصطلاح نرم را شروع میکنند.
جلیلی بیان کرد: شبهه افکنی، تردید افکنی و یک حرکت ارتجاعی که شما را از آنچه که انتخاب و برای آن قیام کردید به عقب برگرداند.شهید دیالمه از سرداران جنگ نرم در اوایل انقلاب بود
به گفته او حقیقتاً شهید دیالمه را میتوان از سرداران جنگ نرم در اوایل انقلاب دانست که در برابر موج انحرافات و تردید افکنی هایی که شکل میگرفت با تمام توان قیام میکرد یک جوان 25ساله ربهما با تمام وجود استقامت می کرد آن را نشان می داد و مصداق آیه « قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» بود،این در تمام حیات مبارک ایشان مشخص است، سخنرانی ایشان تحت عنوان «ربوبیت معرکه اصلی انبیا» این پیام را دارد که ربوبیت اقتضائاتی دارد و باید به این اقتضائات توجه کرد.
وی گفت: آثار زاویه از اسلامناب در دراز مدتسعید جلیلی گفت: حضرت امام بارها تاکید میکردند که آنچه می تواند اکشوررا نجات دهد، اسلام ناب است، شهید دیالمه این را با تمام وجود درک میکرد وانحراف از آن بر نمی تابید بعضی بیان میکردند که زاویه کوچک نسبت به اسلام ناب ایرادی ندارد اما همین زاویه در دراز مدت آثار خود را داشت و ما دیدیم که همین زاویه هایی که با اسلام ناب در ابتدای کار چشمگیر نبود، در دراز مدت چه زاویه زیادی را برای آنها شکل داد.
به گفته وی ایمان الزاماتی دارد که باید آن را شناخت تا بدانید چه چیزهایی باعث زاویه گرفتن از آن میشود تا از آن پرهیز کنید و لازمه آن تلاش جدی و تبیین صحیح است. در آن زمان سرکرده گروهک منافقین جلساتی تحت عنوان تبیین جهان داشت در همان زمان شهید دیالمه در مشهد بلافاصله جلساتی تحت عنوان تبیین تبیین جهان گذاشت و نشان هم داد که این حرف ها انحرافی غلط و بی پایه است.
جلیلی گفت: عمل صالح باید در زمان خود انجام بگیرد و اگر با تاخیر باشد نمی تواند یک عمل مطلوب باشد. از اقتضائات جهاد تبیین، تبیین در زمان خود است مثال تاریخی آن حرکت توابین است که گرچه حرکتی در جهت قیام حسینی بود اما در زمان خود صورت نگرفت و بعد از عاشورا بود اگر این حرکت در زمان جناب مسلم بود چه بسا که مسیر تاریخ عوض می شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از ویژگی های ارزنده شهید دیالمه این بود که تبیین را به موقع انجام می داد این که امروز بشینیم در برابر انحرافات بنی صدر دهها کتاب بنویسیم و انحرافات او را نقد کنیم گرچه بد نیست اما این کار در زمانی ارزش و تاثیر داشت که بنیصدر روزنامه انقلاب اسلامی را منتشر و خود را نظریه پرداز این انقلاب معرفی میکرد آنجاست که کسی باید این را سایه به سایه دنبال میکرد و انحرافاتی که وجود داشت را بیان میکرد.
به گفته سعید جلیلی در یکی از شبهای قبل از شروع انتخابات دور اول ریاستجمهوری وقتی در جمع مخالفین و موافقین از ایشان سوال شد که چه کسی را مناسب ریاستجمهوری میدانید بیان داشت که هنوز اسامی نهایی عنوان نشده است اما در بین اسامی مطرحی در ارتباط با چند نفر صحبت خواهم کرد که اتفاقا یکی از آنها بنی صدر بود و ایشان فرمود که انتخاب او بعنوان ریاستجمهوری فاجعهبار خواهد بود و بعد دلیل آن را عدم اعتقاد بنی صدر به ولایت فقیه عنوان کرد، صحبتهای ایشان صرفا گمانه زنی نبود بلکه مستند به یک سری ضوابط و مطالعه عمیق بود.
امروز نیازمند یک حرکت مستمر و جهادی برای تبیین مثل حرکت دیالمه هستیمبه گفته وی اگر امروز پس از ۴۰ سال کماکان دشمن مشغول شبههپراکنی است و این بار از تجهیزات و امپراطوری رسانه خود استفاده میکند نیازمند یک حرکت مستمر و مجاهدانه و جهادی مثل حرکت شهید دیالمه هستیم، دیالمه نمونه برجسته جهادتبیین بود که در زمان خود حرکت انحرافی دشمن را رصد میکرد و به موقع و بهخوبی آن را پاسخ میداد و از همان روز اول انحراف و خطر انحراف بنی صدر و گروهکها را بیان میکرد.
به گفته سعید جلیلی در آن فضا که گروهکها مثل قارچ رشد میکردند گرچه فضای مجازی نبود از طریق چاپ اعلامیهها بیانیه صادر میکردندحرکتها روشنگری و برمبنای صحیح شهید دیالمه و شهید هاشمینژاد بود که ذهن جوانان انقلابی را روشن میکرد. شهید دیالمه در دانشگاهها حاضر میشد و در آن فضای چپگرایی شدید بدون ترس از توهین ها و طعنه ها همه ازجمله بنی صدر رابه مناظره دعوت میکرد.
وی معتقد است که اگر امروز به کمک فضای مجازی با شبههپراکنی و انتشار شایعات که میتواند ذهن نوجوان ما را درگیر کند روبرو هستیم این از الزمات زمان است که کسانی پای کار و بحث بیایند و حقیقت را روشن کنند. باب ایجابی این مباحثات از باب سلبی آن مهمتر است، اینکه میگوییم لازمه حیاتطیبه و گوارا ایمان و عمل صالح است نیاز به تبیین دارد.
قیام همه افراد برای اقامه حقجلیلی گفت: حق در جامعهای شکل میگیرد که همه افراد برای اقامه آن قیام کنند، اگر از حق صحبت میکنیم باید همه آحاد جامعه حق دیگران را ادا کنند و اگر این اتفاق صورت نگیرد جامعه درون بستهای شکل میگیرد که هرکس بهدنبال استیفای حق خود است.
به گفته او امروز جامعه ما نیاز دارد که وقتی بیان میشود که انقلاب اسلامی لبیک به دعوت خدا و رسول بود، موفقیتهای این انقلاب را تبیین کنیم و در آنجاهایی که ناکام بودیم بررسی کنیم و انحرافات از اسلام ناب را در این موارد به جامعه نشان دهیم، کاستیهایی که وجود دارد در زمینه فساد و دیگر مبانی زمانی اتفاق افتاده است که ما مبانی انقلاب اسلامی را کنار گذاشتیم و به آن عمل نکردیم، این کار بزرگ نیازمند یک کار جبههای است.
شهید بهشتی و مقام معظم رهبری از سردمداران جهادتبیینوی گفت: در سال های ۵۸ تا ۶۰ فقط شهید دیالمه نبود شما میبینید که در این سالها شهید آیتالله بهشتی جلسات متعددی داشتند و آن کتابی که تحت عنوان «مواضع ما» منتشر شد خیلی از بیانات ایشان در تبیین موضوعات ومواضع بود، مقام معظم رهبری که دیروز سالگرد ترور نافرجام ایشان بود در دانشگاهها، در بین جوانان و در مساجد حضور مییافتند و مسائل را تبیین میکردند چنان که ترور ایشان در یکی از مساجد و در حین تبیین و پاسخگویی به سوالات بود.
سعید جلیلی گفت: شهید بهشتی و مقام معظم رهبری از سرمداران جهادتبیین در آن سالها بودند.
باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکلهامنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: شبهات فضای مجازی سعید جلیلی ایمان و عمل صالح انقلاب اسلامی شهید دیالمه شکل می گیرد زمان خود سعید جلیلی جلیلی گفت تحت عنوان حیات طیبه اسلام ناب بنی صدر یک حرکت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پدر، مادر، ما متهمیم ...
وقتی در اتوبوس انسانهایی را میبینی که بعد از دوران پرتلاطم کرونا علیرغم مریضی هنوز با ماسک و دستمال بیگانهاند و با عدم رعایت خود دهها نفر را در این شرایط سخت درگیر بیماری میکنند ، وقتی در کوچه تنگ ، با ماشین کنار میکشی تا ماشین روبرو بدون دردسر عبور کند و در ادامه نگاه طلبکارانه را دشت میکنی، وقتی در جشن چهارشنبهسوری ،به جای آتش بازی و جشن و شادی و استفاده از وسایل امن امروزی با مواد محترقه وحشتناک و خطرناک جشن تاریخی با فوت بیش از ۲۰ نفر و مشکلات بیمارستانی بیش از ۲۰۰۰ نفر را نظاره می کنی ، وقتی در عصر حاضر هنوز بنا به عدم رعایت بدیهیات و اصول اولیه بهداشت فردی باید با بوی نامطبوع و کثیفی بسوزی و بسازی ، وقتی در زندگی امروزی هنوز اصول اولیه آپارتمان نشینی را جانیفتاده میبینی ، وقتی توانایی و درک و فهم مردم از روابط متقابل در تمامی نقشها را در مرز فاجعه رصد میکنی ، وقتی آمارهای فرهنگی ، اجتماعی را به گِل نشسته میبینی ، وقتی ...
چندیست به رفتار و کردار عموم مردم بیشتر حساس و دقیق شدهام و گویی هرچه بیشتر دقیق میشوم عمق دردناک ماجرا بیشتر هویدا میشود.
آنچه میبینم چیزی جز زوال فرهنگی نیست. دیگر کار از معضلات بزرگ فرهنگی گذشته، مشکلات به عدم رعایت سطوح ابتدایی فرهنگ رسیده.هرچند دیدن این زوال در جامعه ایی که کتاب در آن تبدیل به کالای لوکس شود و خرید کتاب فراموش شود و لیست کتاب های پرفروشش هم بنا به محتوای کتاب برق شوقی در چشمت نمی اندازد، جامعه ایی که پرفروش ترین فیلمهایش فیلم های کمدی دم دستی هستند و فیلم های اخلاقی و فرهنگی حوصله دیده شدن نمی یابند ، جامعه ایی که کافه هایش از پاتوق بحث های روشنفکری به پاتوق بازی های مافیایی تغییر جهت داده ، جامعه ایی که از زنگ هنر و فرهنگ در ساختار آموزشی اش چیزی جز اسمی نمادین باقی نمانده ، جامعه ایی که اساتید دانشگاهی که الگوهای جذاب سنین جوانی هستند از تهی سرشار شده و چیزی به تعداد انگشتان دست از آنها باقی نمانده، جامعه ایی که رسانه اش خوراک فرهنگی تزریق نمی کند و بنا به شکاف عمیق کارسازی اش را از دست داده پیش بینی این وضعیت چندان عجیب نبوده و نیست.
قطعا نگاه ایده آل گرایانه ندارم و می دانم در هر جامعه ایی (حتی جوامع پیشرفته فرهنگی) هم فیلم های کمدی و تفریحات سرگرم کننده طرفداران خودش را دارد و همچنین آگاهم که بخشی از این تغییرات حاصل مناسبات و اقتضائات زندگی امروزه است اما صحبت از تناسب و تعادل است. وقتی تناسب و تعادل به کلی برهم خورد و فیلمها و صفحات و تفریحات دم دستی و سطحی فاصله ی کیلومتری با موارد تحلیلی و قابل تامل و فاخر می یابد نتیجه متفاوت و غم انگیز می شود.
آری، در هر جامعهایی حاکمیت و دولت با فرهنگسازی از طریق دو ابزار قدرتمند رسانه و فضای آموزشی که در دستانش است نقش اساسی ایفا می کند و برکمتر کسی پوشیده نیست که فرهنگسازی در وهله اول وظیفه دولت و حاکمیت است تا با ابزارهای قدرتمندش فرهنگ سازی کند و جهت دهد و در ادامه نیز خانواده. اما وقتی در ساختار کلان این هدف را کم رنگ وکارکرد تاثیرگذاری اش را کم رمق می یابی، یا جهت دهی اش را جهت دهی مناسب تحلیل نمیکنی و خانواده را نیز به عنوان بازیگر فعال بعدی، به دلیل حضور در همین بستر اقتصادی فرهنگی در اکثر موارد غیرموثر و پیرو می یابی چه باید کرد؟
آیا باید ایستاد و این سقوط دهشتناک را نظاره کرد ؟ آیا همچون اقتصاد و ... کاری از دستمان برنمی آید؟
نقش افراد (به ویژه بنا به فراگیر شدن فضای مجازی ) در ریز موارد چه می شود؟
در این خصوص شاید نتوان در بُعد کلان کاری کرد و این فرصت بنا به موارد گفته شده در حیطه و توان ما نباشد یا در نگاه بدبینانه تر از دست رفته باشد و فرآیندی جدی تر و قوی تر و متفاوت تر برای احیایش نیاز باشد ، اما در خصوص ریز موارد و خرده فرهنگها نقش افراد کمرنگ نیست
اینکه در رانندگی اینچنینیم، اینکه بدیهیات بهداشتی اولیه را نمی دانیم، اینکه موارد ابتدایی آداب و معاشرت را بلد نیستیم ،اینکه با هنر رابطه نا آشناییم ، پای چیزی بیش از کمکاری دولت و حاکمیت در میان است..
به نظرم برخلاف اقتصاد و سیاست های کلان سیاسی که نمیتوان در بعد فردی چندان کارساز بود، در بحث فرهنگی شاید بتوان تلنگر و جریانی ایجاد کرد. جریانی هرچند کوچک.
شاید در عصری که فضای مجازی محرومیت و محدودیت های دانستن و یادگیری را از بین برده و از طرفی هر صفحه مجازی خودش نقش یک بیلبورد را ایفا می کند ،عضویت در گروههای منتشر کننده مطالب مفید ، خواندن و بازنشر تلنگرهای فرهنگی در فضاهای مجازی مان می تواند خود به خود نقش موثری در بیداری ما و در ادامه، جامعه ایجاد کند. باید از فضای مجازی نه فقط در جهت خرید وسرگرمی و پُرکردن اوقات فراغت که گاها برای دِین فرهنگی مان بهره ببریم.
باید آستین ها را بالا زد، زوال فرهنگی با سرعتی عجیب در حال پیشروی ست . معضلی که تحملش از زوال اقتصادی و سیاسی به مراتب سخت تر است چرا که اگر دلخوشی و تکیه گاه فرهنگی مان هم از دست دهیم، تحمل بار اقتصادی ،سیاسی دیگر غیرممکن خواهد بود.
پس، از آنچه داریم برای آنچه میتوانیم اصلاحش کنیم نهایت استفاده را ببریم.
همرفیق ،همشهری، همکار و هم میهنی عزیز ، حداقل با رعایت موارد اولیه فرهنگی و اضافه کردن چند پیجِ خوب ادبی، روانشناسی ، تحلیلی و اندیشه ایی به صفحات مورد علاقه خود و اضافه کردن عادت مطالعه روزنامه و کتاب خوب چرخه زوال فرهنگی را به سهم خود بشکن و در سال جدید از فضای مجازی ،درکنار استفاده کاری یا پُر کردن اوقات فراغت برای خواندن ، تامل کردن ،تغییر کردن و در ادامه بازنشر مسائل فرهنگی برای استفاده دیگر دوستان بهره ببر . ساده ترین و کمترین کارهایی که بدون هزینه یا با حداقلی ترین هزینه می توانیم انجام دهیم و جای هیچ بهانه جویی در آن نیست.
قصد شعار دهی های کلیشه ایی ندارم اما چاره ایی نیست، تا دیرنشده خانه تکانی فرهنگی کنیم و برای نجات تتمه بارقه های سوسو زننده فرهنگی بکوشیم.
که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
*فعال اجتماعی
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903032